Afschakelen van de coax-kabel
Alles over jouw omzetting naar de glasvezeldiensten
In steeds meer plaatsen in Nederland stopt het internet-, radio- én tv-signaal via de coax-kabel, omdat de apparaten voor dit signaal verouderd zijn. Geen zorgen, in dit geval sturen wij een brief en bieden een beter alternatief: supersnel glasvezel en interactieve tv! In de brief staat welk nieuw glasvezel abonnement en welke nieuwe apparaten je krijgt, zoals een modem en interactieve tv-ontvanger.
Brief ontvangen?
Heb je een brief van ons ontvangen over de komende afschakeling? Dan is het belangrijk dat je deze goed doorleest. Hierin vind je namelijk de datum waarop de afschakeling plaatsvindt en wat er precies gaat veranderen. In de brief lees je ook dat onze monteur-aan-huis contact met je zal opnemen om een afspraak in te plannen voor de aanpassingen naar de glasvezeldiensten.
Veelgestelde vragen
- Waarom wordt de kabel afgeschakeld?
In bepaalde gebieden van Caiway is de apparatuur van het kabelnetwerk verouderd. Deze wordt afgeschakeld en er is een nieuw, modern glasvezelnetwerk aangelegd. Dit is bij en voor jou beschikbaar. Caiway kan hiermee blijven voldoen aan de vraag om steeds sneller en stabieler internet te bieden. Je hebt al glasvezel in huis of het wordt bij jou in huis gebracht.
- Hoe kan ik na afschakeling van de kabel gebruikmaken van internet?
Met de overstap naar glasvezel kun je gewoon gebruik blijven maken van je internetverbinding zoals je dat gewend bent. daar heb je wel een ander modem voor nodig. Hierdoor wordt het internet niet alleen sneller, stabieler en beter maar ook leuker. De monteur helpt je gratis met de overstap en installatie.
- Kan ik mijn eigen (wifi) router blijven gebruiken?
Ons nieuwe glasvezelmodem heeft wifi aan boord. De kwaliteit daarvan is vergelijkbaar met wifi-routers die wij eerder geleverd hebben. Onze monteur zal bij jouw thuis de juiste wifi-oplossing voor je vinden. Dat kan door middel van het nieuwe modem of met de bestaande router die dan als wifi-punt ingezet kan worden.
- Heeft afschakelen van de kabel invloed op televisie kijken?
Ja, het kijken van televisie verandert van kabeltelevisie naar interactieve televisie. Dat gaat samen met een nieuwe tv-ontvanger. Je krijgt ook een nieuwe afstandsbediening, met méér functies zoals programma’s terugkijken of pauzeren. Geen zorgen, onze monteur installeert deze nieuwe ontvanger en legt uit hoe het werkt. Kijk op deze pagina om meer te weten over interactieve televisie.
- Waarom heb ik een (andere) tv-ontvanger nodig?
Door de overstap naar glasvezel heb je een interactieve tv-ontvanger nodig. Hiermee kun je interactieve TV kijken. Deze kan door de monteur worden geïnstalleerd.
- Wat kan ik doen als ik meerdere tv-toestellen in huis heb?
Interactieve televisie werkt ook met tv-apps. Als je een Smart TV hebt, kan die vaak ook de app installeren. En het werkt met mediaspelers en andere apps, zoals bijvoorbeeld op Google Chromecast TV, smartphones en tablets. Je ontvangt van ons één interactieve tv-ontvanger, extra interactieve tv-ontvangers zijn te bestellen via Mijn Caiway.
- Waarom wijzigt mijn abonnement?
Door de wijziging van coax-kabel naar glasvezel is een ander abonnement nodig. Bovendien is op glasvezel veel meer internetsnelheid beschikbaar. Een nóg hogere snelheid kan je eenvoudig bestellen in Mijn Caiway.
- Waarom heb ik een ander modem nodig?
Je huidige modem is niet geschikt voor het nieuwe glasvezelnetwerk. Door de modem te vervangen kun je gebruikmaken van internet via glasvezel. Wij verzorgen graag de installatie van het nieuwe modem. Onze monteur neemt hiervoor contact met je via SMS en e-mail op om een afspraak in te plannen.
- Wat merk ik van de overstap naar glasvezel?
Met glasvezel heb je sneller internet voor het hele gezin. De up-en download snelheid is gelijk. Je krijgt een uitgebreid zenderpakket waarmee je interactieve tv kunt kijken. Hiermee kun je onder andere programma’s pauzeren, opnemen en terugkijken. Je krijgt een nieuwe glasvezelmodem én een nieuwe interactieve tv-ontvanger. Deze nieuwe apparaten zijn in bruikleen en worden gratis geïnstalleerd met wifi door onze monteurs. Je eigen router is daarmee niet meer nodig, wel kan dit gebruikt worden voor je 'oude' wifi-verbinding.
- Kan ik nog wel radio luisteren via de coax-kabel?
Nee, het signaal voor radio via de coax-kabel was al afgeschakeld. Je kunt wel radio luisteren via internet.
- Krijg ik hulp bij deze omzetting van mijn abonnement over glasvezel?
Ja, we helpen je met een gratis monteur aan huis. De monteur neemt contact met je op via een SMS, e-mail of telefoon voor het maken van een afspraak. Wil je liever zelf aan de slag gaan met het installeren van je nieuwe pakket? Geen probleem!
- Kan ik mijn afspraak met de monteur aanpassen?
Ja, de afspraak kan worden aangepast via de link die je per SMS en e-mail hebt ontvangen. Via dezelfde link kun je de gemaakte afspraak tot 24 uur van tevoren afzeggen of verplaatsen.
- Ik heb een brief gekregen waarin staat dat de glasvezelverbinding nog moet worden binnengebracht. Wat betekent dat precies?
De glasvezelkabel voor je adres is bij de aanleg nog niet tot in het huis binnengebracht, maar ligt wel op hele korte afstand klaar. Onze aannemer zal binnenkort een afspraak met je maken om het laatste stuk aan te leggen.
Kom je er niet uit?
Elke dag online van 09:00-21:00. Bellen kan doordeweeks van 08:00-21:00 en op zaterdag van 10:00-16:00. Op zondag ook open voor technische vragen van 10:00-16:00.