Waarschuwingsbrief netwerkmisbruik

Heb je een brief ontvangen over netwerkmisbruik? Dat is uiteraard heel vervelend. Blijkbaar is er misbruik van je internetverbinding gemaakt. Dit kan door een derde zijn gedaan en hoeft dus absoluut niet aan jou en/of huisgenoten te liggen. Hieronder lichten we toe wat je zelf kunt doen om dergelijke problemen op te lossen.

Hoe is dit geconstateerd?

Caiway ontvangt misbruikmeldingen van derden. Dat kan een persoon zijn, maar bijvoorbeeld ook een andere internetprovider. Uiteraard controleren we goed of de melding terecht is. Als dat inderdaad zo is, ontvang je hierover een brief.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Dit ligt aan het misbruik. Veelvoorkomende meldingen zijn DDoS-aanvallen en port-scans.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?

Als je onderstaande tips in acht neemt, daalt de kans dat je internetverbinding nog een keer wordt misbruikt. Maar let op: misbruik kan nooit voor 100% worden uitgesloten.

  • Stap 1: Beveilig je computer(s)
    Het is belangrijk om een goede, up-to-date (!) virusscanner te gebruiken. Bovendien moet die virusscanner de computer regelmatig scannen. Voor meer informatie, zie de pagina Virusvrij

  • Stap 2: Beveilig je Wifi-netwerk
    Als je Wifi niet goed is ingesteld, kunnen derden ‘meeliften’ en zelfs je internetverbinding misbruiken. Zorg er daarom voor dat je Wifi is beveiligd met een wachtwoord en WPA2-versleuteling. Voor meer informatie kun je terecht bij Draadloos internet & beveiliging .

  • Stap 3: Beveilig de router zelf
    Als je verouderde firmware/software op de router hebt staan, kan die router worden misbruikt. Het is dan ook verstandig om de nieuwste firmware/software te installeren. Vergeet niet om je router van een nieuw wachtwoord te voorzien. 

  • Hoe nu verder?
    Als je bovenstaande drie stappen hebt doorlopen, neem je contact op met de Klantenservice.

Regel het gemakkelijk online

We hangen niet op tot het probleem opgelost is. Via de veelgestelde vragen op de klantenservicepagina vind je antwoord op je vragen. Lukt dat je niet of wil je liever iemand persoonlijk spreken? Onze medewerkers staan voor je klaar. Via chat of social media.

Online beschikbaar van maandag t/m zondag van 09.00 - 21.00 uur. Bekijk hier alle contactmogelijkheden.