• Webmail
  • Over Caiway

Spamfilter


Met ons spamfilter voorkom je dat je ongewenste e-mail ontvangt. Denk aan rare reclames en berichten van onbetrouwbare afzenders. Daar doe je jou en je gezinsleden dus een groot plezier mee. Bovendien controleert het spamfilter de e-mails die je zelf verstuurt op virussen en spam. Je helpt er dus ook andere mensen mee!

Wat is spam en hoe werkt het spamfilter?

Spam is de verzamelnaam voor ongewenste e-mail. Denk aan ongevraagde reclame, maar ook aan berichten die je schade kunnen toebrengen, zoals phishing mails en virussen. Bij Caiway kun je zowel voor je hoofdaccount als voor extra e-mailaccounts instellen dat spam gefilterd moet worden. Deze dienst vraag je online aan op Mijn Caiway. Het spamfilter werkt dan binnen een paar minuten. Je kunt voor de standaardinstellingen kiezen of zelf bepalen hoe ‘streng’ het spamfilter je e-mail controleert.


Hoe vraag ik het spamfilter aan of zeg ik het op?

Voor het aanvragen of opzeggen van deze dienst ga je naar Mijn Caiway. Klik daar op My Internet en dan op Diensten. Aanvragen en opzeggingen zijn binnen enkele minuten verwerkt. Handig om te weten: ook de instellingen van de dienst Virusvrij kun je via Mijn Caiway aanpassen.


Is het spamfilter 100% effectief?

Nee. We kunnen helaas niet garanderen dat het spamfilter alle ‘foute’ berichten tegenhoudt. Soms kan er dus een ongewenst bericht doorheen glippen. Uiteraard wordt het spamfilter continu aangepast, zodat het steeds beter werkt.


Kan een e-mail onterecht als spam worden gezien?

Ja, dat kan een keer gebeuren. Om te voorkomen dat je die berichten mist, kun je het spamfilter zo instellen dat e-mailberichten die worden aangemerkt als spam, in een aparte mailbox terecht komen. Die berichten kun je vervolgens via de webmail bekijken. Zie je een bericht dat onterecht als spam is aangemerkt? Stuur dat dan vanuit de webmail door naar je eigen e-mail adres.


Wat kost het spamfilter? En werkt het met alle abonnementen?

Het spamfilter is gratis voor het hoofd e-mailaccount van alle abonnementen. Voor extra e-mailaccounts betaal je € 4,15 per maand, ongeacht het aantal extra accounts.


Hoe werkt het filter voor uitgaande e-mail?

Alle E-mail die je verstuurt, inclusief bijlagen, wordt door het filter gecontroleerd op virussen en spam. Als er een spam- of virusbericht wordt gevonden, blokkeert Caiway de verzending. Omdat er meerdere virusscanners worden gebruikt, is de kans dat een virus wordt onderschept, heel groot. De virusscanners worden uiteraard continu voorzien van actuele virusinformatie.


Hoe activeer ik het filter voor uitgaande e-mail op mijn eigen e-mailadres?

Het filter voor uitgaande e-mail is gratis voor alle internetklanten van Caiway en wordt automatisch aangezet. Je hoeft je hier dus niet voor aan te melden.


Hoe snel herkent het filter voor uitgaande mail nieuwe virussen?

Het filter gebruikt meerdere virusscanners die continu worden voorzien van nieuwe spam- en virusinformatie. Als er een nieuw virus uitbreekt, wordt dat meestal al na enkele uren herkend én geblokkeerd.


Geeft het filter voor uitgaande e-mail 100% garantie dat ik geen virussen kan verspreiden?

Nee, 100% garantie kunnen we niet bieden. De kans dat je een virus verstuurt is gelukkig wel bijzonder klein. Er kijken namelijk meerdere virusscanners mee die allemaal voortdurend worden geüpdate.


Kan een e-mail onterecht worden geblokkeerd?

Ja, maar dat komt bijna nooit voor. Als het je toch overkomt, neem dan contact op met onze Klantenservice. Het geblokkeerde bericht blijft tot 14 dagen bewaard. Als het na controle geen virus blijkt te bevatten, versturen we het alsnog voor je.

Was dit antwoord nuttig?

Regel het gemakkelijk online

met een van onze medewerkers!

Chat direct met een van onze medewerkers.
Zij beantwoorden direct je vragen.


Beschikbaar van maandag t/m zondag van 09:00 - 21:00