Wifi instellingen

Wil je weten hoe je jouw wifi wachtwoord kan wijzigen of gebruik kan maken van geavanceerde internetopties? Op deze pagina vind je daar alles over.

Je wifi instellingen wijzig je altijd via het apparaat dat wifi uitzendt. Maak je bijvoorbeeld gebruik van Slimme Wifi Boosters, dan wijzig je de instellingen via de app. Wanneer je zelf een router hebt aangesloten, dan kan je inloggen met de gegevens uit de fabriekshandleiding.

Wifi naam en wachtwoord wijzigen


Kies hieronder via welk apparaat jij gebruik maakt van wifi. Bijvoorbeeld de Slimme Wifi-boosters of het type modem. Via het installatie stappenplan of de handleiding l
eggen we je in een paar simpele stappen uit hoe jij je wifi naam en wachtwoord kan wijzigen. Per type apparaat is aangegeven welke stap of pagina je de juiste informatie vindt. Wel zo makkelijk!

Nokia XS-2426G-B

Ga naar stap 5 in het stappenplan voor meer informatie over het wijzigen van je wifi naam en wachtwoord.

 

Naar het stappenplan

Genexis Platinum

Ga naar stap 4 in het stappenplan voor meer informatie over het wijzigen van je wifi naam en wachtwoord.

 

Naar het stappenplan


Nokia XS-2426G-A

Ga naar stap 5 in het stappenplan voor meer informatie over het wijzigen van je wifi naam en wachtwoord.

 

Naar het stappenplan

Slimme Wifi Boosters

Ga naar de meest voorkomende instellingen in de handleiding voor meer informatie over het wijzigen van je wifi naam en wachtwoord.

 

Naar de handleiding

Staat je modem er niet tussen?


Geen probleem! We hebben nog een paar extra handleidingen voor je klaar staan. Kies je modem uit en lees de stappen in de handleiding door om je wifi naam en wachtwoord aan te passen.

Overige modems

Wifi kanaal wijzigen


Voor de beste wifi ervaring in huis raden wij je aan om de kanaalselectie op elk apparaat automatisch in te laten stellen. Zo maak je altijd gebruik van het best beschikbare kanaal, ook als je thuis iets aanpast. Ervaar je problemen met trage wifi? Neem dan een kijkje op deze pagina voor handige tips.

Geavanceerde internetopties


We helpen je graag bij het gebruik van geavanceerde routerfuncties! Hier vind je wat je nodig hebt om bijvoorbeeld portforwarding in te stellen of hoe DDNS werkt. Als een van deze functies niet werkt vind je hier gelijk wat je eraan kunt doen.

  • Bij IPv6 werkt custom firewall niet. Wat moet je in zo’n geval doen?

    Custom firewall wil zeggen dat je aanpassingen kan doen aan de standaard firewall werking. Standaard wordt - uit veiligheidsoverwegingen - IPv6-verkeer vanuit internet tegengehouden, als dat niet geïnitieerd is vanuit het klantnetwerk (LAN).

    Er wordt wel gewerkt om dat op termijn mogelijk te maken op de XGS-PON modems van Caiway. Alternatief is IPv4 portforwarding of een eigen modem gebruiken, die dat wel ondersteunt.

  • Bij IPv6 werkt prefix delegation niet. Wat moet je in zo’n geval doen?

    Prefix delegation houdt in dat routers in het klantnetwerk (LAN) zélf IPv6 adresreeksen krijgen toebedeeld om voor apparaten achter die router IPv6 mogelijk te maken. Er wordt wel gewerkt om dat op termijn mogelijk te maken op de XGS-PON modems van Caiway.

    Alternatief is om de router er tussenuit te halen, in access point mode (bijvoorbeeld Deco) te zetten of een eigen modem gebruiken, die dat wel ondersteunt.

  • Welke IPv6-prefix krijgen klanten?
    Alle Caiway-klanten ontvangen een /56 IPv6 prefix. 
  • Ik heb DMZ Host ingesteld maar dit werkt niet. Wat nu?
    Controleer of je modem of router een WAN IP-adres heeft dat begint met 100.x. Als dat zo is zal je internetfunctie aangepast moeten worden naar Dynamisch IP. Dit kan je instellen op de Mijn-omgeving als onderdeel van de internetopties. Neem contact met ons op als deze optie ontbreekt. 


    Als je het IP-adres ziet waarmee je op internet bekend bent, controleer dan of het IP-adres goed staat ingesteld en op het apparaat zelf de firewall instellingen goed staan.
  • Mijn modem krijgt een ander IP-adres dan wat ik te zien krijg als ik mijn IP-adres opzoek. Waarom is dat?
    Bij Caiway gebruiken wij voor een deel van onze klanten een aansluiting en netwerktechniek waarbij de modems via een 100.x. IP-adres verbinding krijgen met het internet. Omdat het modem via dat IP-adres praat, ziet het IP-adres dat het aan internet is verbonden. Dat kan verder geen kwaad.
  • Ik ervaar problemen met online gaming en krijg advies portforwarding in te stellen. Hoe kan dat?
    Voor gaming heb je bij ons geen portforwarding nodig. Dit omdat er gebruik wordt gemaakt van een actieve sessie en portforwarding als passief bedoelt is. Als je problemen ervaart tijdens het gamen kan je het beste de kwaliteit van de verbinding verbeteren via deze pagina.
  • Kan ik gebruik maken van UPnP?
    Met UPnP is het mogelijk om automatisch apparaten met elkaar te verbinden. Dit is hacker gevoelig, daarom raden wij dit af. Voor veel toepassingen zijn er veiligere opties. Als je problemen ervaart bij het gebruiken van onze diensten kan je op deze pagina kijken voor handige tips. Als je toch UPnP wilt gebruiken zal je internetfunctie aangepast moeten worden naar Dynamisch IP. Dit kan je instellen op Mijn Caiway als onderdeel van de internetopties.
  • Hoe kan ik een slim apparaat op afstand benaderen?
    De meeste slimme apparaten maken gebruik van een cloudservice, dat betekent dat de appraten verbonden zijn met een online service van de fabrikant. Op deze manier krijg je toegang tot dat apparaat. In dit geval is het alleen nodig om het apparaat met internet te verbinden en het account in te stellen. Als het apparaat geen cloudservice heeft kan dit toch geregeld worden via portforwarding.
  • Hoe kan ik portforwarding instellen voor bijvoorbeeld een slim apparaat zonder cloudservice?
    Met portforwarding geef je alles op internet toegang tot een apparaat binnen je thuisnetwerk. Dat kan risico's met zich meebrengen. Als je portforwarding wilt instellen kun je inloggen op je modem of router om dit voor elkaar te krijgen. Kijk op deze pagina voor de handleiding hoe je op de webinterface van je modem of router kan komen.

    Als je modem of router bij het WAN IP-adres een 100.x. adres toont werkt het portforwarding niet. Neem in dat geval contact met ons op om dit aan te laten passen.
  • Ik heb portforwarding ingesteld op mijn modem of router maar het werkt niet. Wat nu?
    Controleer of je modem of router een WAN IP-adres heeft dat begint met 100.x. Als dit zo is zullen wij een aanpassing moeten maken. Neem hiervoor contact op met één van onze medewerkers. 

    Als je het IP-adres ziet waarmee je op internet bekend bent, controleer dan of de poort en protocollen goed staan en het apparaat verbinding van buitenaf accepteert.
  • Ik wil gebruik maken van DDNS, die service wijst echter niet naar het internet IP-adres dat ik heb. Wat gaat er fout?
    Als je een DDNS resolver op je modem of router instelt kan die verwijzen naar een 100.x adres, wat het adres is dat het modem van ons krijgt. In dat geval zal DDNS of portforwarding niet werken. Als je hier gebruik van wilt maken en de risico's begrijpt zal je internetfunctie aangepast moeten worden naar Dynamisch IP. Dit kan je instellen op Mijn Caiway als onderdeel van de internetopties.

Kom je er niet uit?

Elke dag online van 09:00-21:00. Bellen kan doordeweeks van 08:00-21:00 en op zaterdag van 10:00-16:00. Op zondag ook open voor technische vragen van 10:00-16:00.