Storingen

Hier kan je verschillende tips en stappen vinden om een mobiele storing op te lossen.

Op deze pagina:

Stappenplan bij storing

{{ index + 1 }}
{{ step.title }}

{{ step.title }}

Controle activatie diensten

Heeft je simkaart altijd gewerkt, maar nu ineens niet meer, ga dan naar stap 2.

Heb je geen mobiele data als je onze simkaart voor het eerst gebruikt? Controleer dan of je abonnement bij ons al is gestart. Dit kun je checken via het contract, in de bevestigings-e-mail of in de Caiway Mobiel-app. Controleer ook of de juiste simkaart in je telefoon zit.

Controleer je bereik

Controleer of je bereik hebt. Dit check je via het 3G of 4G(+). In kelders, tunnels en sommige gebouwen is het bereik minder. Loop even naar buiten of een (open) raam om te zien of je bereik beter wordt. Controleer ook goed of je op een plek bent waar voldoende dekking is, via onze dekkingskaart

Herstarten en bellen/internet opnieuw inschakelen

Herstart je mobiele telefoon of wissel even naar de vliegtuigmodus en weer terug. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk, waarna het opgelost kan zijn.

Wil jij bellen met de beste geluidskwaliteit én zowel binnen- als buitenshuis je mobiele dekking verbeteren? Controleer dan of bellen via wifi en 4G op jouw telefoon is aangezet.

Controle instellingen

 In de Caiway Mobiel-app kun je onder ‘Instellingen’ de knop 4G eerst ‘uit’ en weer ‘aan’ zetten. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk.

Screenshotafbeelding 5

Controleren buiten bundel

Kijk in de Caiway Mobiel-app of jouw bundel al op is. Misschien heb je te veel kosten buiten je bundel gemaakt, waardoor je op dat moment niet meer gebruik kunt maken van de diensten. Er is bijvoorbeeld een standaard belplafond van 50, euro, om er voor te zorgen dat je niet onverhoopte hele hoge buiten bundel kosten krijgt. Als dit plafond wordt bereikt, dan werkt het bellen/gebeld worden niet meer om je tegen deze hoge kosten te beschermen.

Screenshotafbeelding

Controle facturen

Check of je alle facturen voldaan zijn. Mogelijk hebben we alle mobiele diensten geblokkeerd door een betalingsachterstand. Je kunt je facturen en betalingen nakijken in de Caiway Mobiel-app of in de internet pagina van Mijn Caiway Mobiel. Je krijgt weer toegang wanneer het openstaande bedrag betaald is. 

Screenshotafbeelding

Testen simkaart

Probeer je simkaart met een andere telefoon en kijk of je daarop wel verbinding krijgt.

Is dit niet het geval? Dan is je simkaart misschien beschadigd. Neem in dat geval contact met ons op.

Controle APN

Controleer ook of het toegangspunt (APN) juist geconfigureerd staat. Deze optie vind je op de meeste telefoons onder het kopje 'Verbindingen', 'Mobiel netwerk', ’Toegangspunten’ en/of ’APN’. Alle velden moeten leeg zijn, behalve 'Naam' en 'APN'. Vul daar ‘Internet' en 'smartsites.t-mobile’ in.

Werkt het nog steeds niet, neem dan contact op met onze klantenservice.

Storing met mobiel internet

  • Ik heb geen of slechte verbinding met internet op mijn telefoon. Wat kan ik doen?

    Er zijn een aantal checks die je zelf kunt doen:

    - Heb je geen mobiele data als je onze simkaart voor het eerst gebruikt? Controleer dan of je abonnement bij ons al is gestart. Dit kun je checken via het contract, in de bevestigings-e-mail of in de Caiway Mobiel-app. Controleer ook of de juiste simkaart in je telefoon zit.

    Heeft je simkaart altijd gewerkt, maar nu ineens niet meer, doorloop dan de volgende stappen:

    - Controleer of je bereik hebt. Dit check je via het 3G, 4G(+) of 5G-symbool bovenin je scherm. In kelders, tunnels en sommige gebouwen is het bereik minder. Loop even naar buiten of een (open) raam om te zien of je bereik beter wordt.
    - Herstart je mobiele telefoon of wissel even naar de vliegtuigmodus en weer terug. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk.
    - In de Caiway Mobiel-app kun je onder ‘Instellingen’ de knop 4G of 5G eerst ‘uit’ en weer ‘aan’ zetten. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk.
    - Kijk in de Caiway Mobiel-app of jouw bundel al op is. Misschien heb je daarom al te veel kosten buiten je bundel gemaakt.
    - Check of je alle facturen betaald hebt. Mogelijk hebben we alle mobiele diensten geblokkeerd door een betalingsachterstand. Je kunt je facturen en betalingen checken in de Caiway Mobiel-app of in Mijn Caiway Mobiel. Je krijgt weer toegang wanneer het openstaande bedrag betaald is.
    - Probeer je simkaart met een andere telefoon en kijk of je daarop wel verbinding krijgt. Is dit niet het geval? Dan is je simkaart misschien beschadigd. Neem in dat geval contact met ons op.
    - Controleer ook of het Toegangspunt (APN) juist geconfigureerd staat. Deze optie vind je op de meeste telefoons onder het kopje 'Verbindingen', 'Mobiel netwerk', ’Toegangspunten’ en/of ’APN’. Alle velden moeten leeg zijn, behalve 'Naam' en 'APN'. Vul daar ‘Internet' en 'smartsites.t-mobile’ in.

    Werkt het nog steeds niet, neem dan contact op met onze klantenservice.

  • Ik heb geen of slechte verbinding op bepaalde plekken, zoals thuis. Kan ik hier iets aan veranderen?
    Wij maken gebruik van het mobiel netwerk van Odido. Misschien is de dekking van internet in dit specifieke gebied minder sterk dan in andere gebieden. Je kunt hier de dekkingskaart zien. 
  • In welke gebieden bieden jullie mobiel internet aan?
    Wij bieden mobiel internetten in heel Nederland. Het kan echter wel zo zijn dat de verbinding in bepaalde gebieden minder sterk is dan in andere gebieden. Bekijk de dekkingskaart om precies te zien waar je verbinding het sterkst is. 
  • Ik heb een 5G telefoon maar zie altijd dat ik ben verbonden met het 4G netwerk. Hoe kan dat?
    Of je verbonden kunt worden met het 5G-netwerk is afhankelijk van je abonnement. Op dit moment is 5G alleen beschikbaar op onze Unlimited bundels. Er wordt hard gewerkt om snel meer abonnementen op 5G te krijgen. Je telefoon is al wel klaar om gebruik te maken van dit netwerk zodra wij dit wel aanbieden!

Storing met mobiel bellen

  • Ik heb geen of slechte verbinding met bellen op mijn telefoon. Wat kan ik doen?

    1. Herstart je mobiele telefoon of wissel naar de vliegtuigmodus en weer terug. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk.

    2. Controleer of je bereik hebt. Dit check je via het 3G-, 4G(+) of 5G-symbool bovenin je scherm. Het kan wel eens voorkomen dat je geen bereik hebt. Bijvoorbeeld in een té goed geïsoleerd gebouw. Bellen via wifi, 4G of 5G is de oplossing. Dan ben je onderweg én binnenshuis altijd goed bereikbaar. Wil jij bellen met de beste geluidskwaliteit én zowel binnens- als buitenshuis je mobiele dekking verbeteren?  Controleer dan via de stappen hieronder of bellen via wifi, 4G of 5G op jouw telefoon is aangezet.

    Android – bellen via wifi
    Ga naar de bel-app (groene knop) en kies de optie ‘Instellingen’ via het lokale menu.
    Controleer of de optie bellen via Wifi aanstaat.

    Android – bellen via 4G of 5G
    Ga naar Telefooninstellingen> Verbindingen > Mobiele Netwerken.
    Controleer of de optie bellen via 4G of 5G aanstaat.

    iOS – bellen via wifi
    Ga naar instellingen > Mobiel netwerk.
    Controleer of de optie Bellen via Wifi aan staat.

    iOS – bellen via 4G of 5G
    Ga naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data 
    Controleer of de optie bellen via 4G of 5G aanstaat.

    3. Stop je simkaart in een andere telefoon en kijk of je daarop wel verbinding krijgt. Is dit niet het geval? Dan is je simkaart wellicht beschadigd. Neem in dat geval contact met ons op.

    4. Controleer in Caiway Mobiel-app of via "Mijn Caiway Mobiel" of je niet te veel kosten buiten je bundel hebt gemaakt. Als die extra kosten de 50,- overstijgen bevriezen we uit veiligheidsoverwegen je bundel. Neem in dat geval even contact met ons op. Onze klantenservice kan je bundel aanpassen, of die limiet van 50,- aanpassen. Om misbruik te voorkomen bij de Onbeperkt bellen bundel, krijg je een sms- notificatie bij een gebruik van meer dan 4.000 belminuten. Neem contact op met onze klantenservice, om eventueel oneigenlijk gebruik uit te sluiten.

    5. Heb je alles geprobeerd, maar werkt het nog niet? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

  • Ik heb geen of slechte verbinding op bepaalde plekken, zoals thuis. Kan ik hier iets aan veranderen?

    Met Caiway Mobiel bel je via het snelle en stabiele netwerk van Odido. Een van de beste netwerken van de wereld! Toch kan het wel eens voorkomen dat je geen bereik hebt. Bijvoorbeeld in een té goed geïsoleerd gebouw. Bellen via wifi, 4G of 5G is de oplossing. Dan ben je onderweg én binnenshuis altijd goed bereikbaar. Wil jij bellen met de beste geluidskwaliteit én zowel binnen- als buitenshuis je mobiele dekking verbeteren? Controleer dan via de stappen hieronder of bellen via wifi, 4G of 5G op jouw telefoon is aangezet.

    Android – bellen via wifi
    Ga naar de bel-app (groene knop) en kies de optie ‘Instellingen’ via het lokale menu.
    Controleer of de optie bellen via Wifi aanstaat.

    Android – bellen via 4G of 5G
    Ga naar Telefooninstellingen> Verbindingen > Mobiele Netwerken.
    Controleer of de optie bellen via 4G of 5G aanstaat.

    iOS – bellen via wifi
    Ga naar instellingen > Mobiel netwerk.
    Controleer of de optie Bellen via Wifi aan staat.

    iOS – bellen via 4G of 5G
    Ga naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data 
    Controleer of de optie bellen via 4G of 5G aanstaat.

  • In welke gebieden bieden jullie mobiel bellen aan?
    Wij bieden mobiel bellen in heel Nederland. Het kan echter wel zo zijn dat de verbinding in bepaalde gebieden minder sterk is dan in andere gebieden. Bekijk de dekkingskaart om precies te zien waar je verbinding het sterkst is. 

Storing met mobiel bellen/internet in het buitenland

  • Ik heb geen service in het buitenland, wat kan ik doen om het op te lossen?

    Het kan zijn dat buitenlandse mobiele netwerken een mindere netwerk dekking hebben dan dat je in Nederland gewend bent. Wanneer je naar het buitenland gaat wordt er automatisch een netwerk voor je gekozen. Je kan echter ook zelf een netwerk kiezen. In sommige gevallen kan dit het probleem oplossen. 

    Sommige telefoons hebben als automatische instelling, dat ze op de hoogst beschikbare netwerk frequentie verbinden met het mobiele (roaming) netwerk. Omdat 5G-roaming nog niet wereldwijd is geïmplementeerd, kun je jouw telefoon beter terugzetten naar maximaal 4G. Dit staat vaak onder Instellingen, Verbindingen en Mobiele netwerk (raadpleeg anders de handleiding van je telefoon).

    Er zijn een aantal checks die je zelf kunt doen:

    - Heb je geen mobiele data als je onze simkaart voor het eerst gebruikt? Controleer dan of je abonnement bij ons al is gestart. Dit kun je checken via het contract, in de bevestigings-e-mail of in de Caiway Mobiel-app. Controleer ook of de juiste simkaart in je telefoon zit.

    Heeft je simkaart altijd gewerkt, maar nu ineens niet meer, doorloop dan de volgende stappen:

    - Controleer of je bereik hebt. Dit check je via het 3G, 4G(+) of 5G-symbool bovenin je scherm. In kelders, tunnels en sommige gebouwen is het bereik minder. Loop even naar buiten of een (open) raam om te zien of je bereik beter wordt.
    - Herstart je mobiele telefoon of wissel even naar de vliegtuigmodus en weer terug. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk.
    - In de Caiway Mobiel-app kun je onder ‘Instellingen’ de knop 4G of 5G eerst ‘uit’ en weer ‘aan’ zetten. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk.
    - Kijk in de Caiway Mobiel-app of jouw bundel al op is. Misschien heb je daarom al te veel kosten buiten je bundel gemaakt.
    - Check of je alle facturen betaald hebt. Mogelijk hebben we alle mobiele diensten geblokkeerd door een betalingsachterstand. Je kunt je facturen en betalingen checken in de Caiway Mobiel-app of in Mijn Caiway Mobiel. Je krijgt weer toegang wanneer het openstaande bedrag betaald is.
    - Probeer je simkaart met een andere telefoon en kijk of je daarop wel verbinding krijgt. Is dit niet het geval? Dan is je simkaart misschien beschadigd. Neem in dat geval contact met ons op.
    - Controleer ook of het Toegangspunt (APN) juist geconfigureerd staat. Deze optie vind je op de meeste telefoons onder het kopje 'Verbindingen', 'Mobiel netwerk', ’Toegangspunten’ en/of ’APN’. Alle velden moeten leeg zijn, behalve 'Naam' en 'APN'. Vul daar ‘Internet' en 'smartsites.t-mobile’ in.

    Werkt het nog steeds niet, neem dan contact op met onze klantenservice.

    Daarnaast kun je de belangrijkste netwerkinstellingen eenvoudig zelf via de Caiway Mobiel-app aanpassen. Denk hierbij aan onder andere:

    Roaming data
    Zet deze optie uit wanneer je géén data wilt verbruiken in het buitenland. Internetten is dan alleen mogelijk via wifi.
    Roaming bellen
    Zet deze optie uit zodat je niet meer kunt bellen in het buitenland. Oproepen ontvangen is wel mogelijk.
    Roaming sms
    Zet deze optie uit als je geen sms-berichten wilt versturen vanuit het buitenland. sms-berichten ontvangen blijft wel mogelijk.
    Internationaal bellen
    Zet deze optie uit als je oproepen naar het buitenland vanuit Nederland wilt blokkeren.

Dekkingskaart

Bekijk hier of je op een plek bent met voldoende dekking!

Heeft deze informatie je geholpen?

Kom je er niet uit?

Elke dag online van 09:00-21:00. Bellen kan doordeweeks van 08:00-21:00 en op zaterdag van 10:00-16:00. Op zondag ook open voor technische vragen van 10:00-16:00.