blokken of strepen in beeld

Blokken of strepen in beeld zijn heel vervelend. We helpen je er dus graag snel vanaf. Soms wordt het probleem veroorzaakt door een te zwak tv-signaal. Maar het is ook mogelijk dat externe apparatuur de boosdoener is. In dit stappenplan helpen wij je de oorzaak te vinden. Antwoorden op veelgestelde vragen vind je helemaal onderaan de pagina.

stap 1. controleer of andere televisies wel goed beeld geven

Heb je meerdere televisies? Check dan of het probleem ook op de andere toestellen optreedt:

  • Ik heb andere televisies die ook problemen hebben.
    Ga door naar stap 2.
  • Ik heb andere televisies die geen problemen hebben.
    Ga door naar stap 5.
  • Ik heb geen andere televisies.
    Ga door naar stap 2.

stap 2. zoek de hoofdaansluiting


Volg de kabel die uit je televisie of tv-ontvanger komt. Deze eindigt meestal in een wandcontactdoos, zoals op de afbeelding. Controleer altijd of je een vergelijkbare wandcontactdoos in de meterkast ziet. Zo ja, dan is dit waarschijnlijk je hoofdaansluiting. Zit er geen wandcontactdoos in de meterkast en is je woning voor 1985 gebouwd? Dan zit de hoofdaansluiting meestal in de woonkamer.

  • Ik heb mijn hoofdaansluiting gevonden.
    Ga door naar stap 3.
  • Ik kan mijn hoofdaansluiting niet vinden.
    Neem contact op met Caiway.

stap 3. controleer of je tv-ontvanger rechtstreeks is aangesloten op de hoofdaansluiting

Het coax-signaal wordt vaak onderbroken door splitters, versterkers of wandcontactdozen. Controleer of jouw tv-ontvanger en de hoofdaansluiting (zie stap 2) rechtstreeks zijn verbonden.

  • Mijn tv-ontvanger is met een enkele kabel rechtstreeks aangesloten op de hoofdaansluiting.
    Ga door naar stap 7.
  • Mijn tv-ontvanger is niet rechtstreeks aangesloten op mijn hoofdaansluiting.
    Ga door naar stap 4.

 

stap 4. sluit de coaxkabel rechtstreeks aan op de hoofdaansluiting

Soms veroorzaakt apparatuur die tussen de televisie en de hoofdaansluiting is geplaatst, een storing. Om te controleren of dat jouw probleem veroorzaakt, moet de tv rechtstreeks op de hoofdaansluiting worden aangesloten. Doe dit met een kabel van maximaal 10 meter. Dit kan een nieuwe kabel zijn, maar je kunt ook de kabel gebruiken die je al had. Als je de tussenliggende apparatuur maar verwijdert.

Probleem opgelost?

  • Ja
    Ga door naar stap 5.
  • Nee
    Ga door naar stap 7.

stap 5. controleer de splitter(s) en de versterker

Nu plaats je de apparatuur die je bij stap 4 hebt verwijderd, één voor één terug. Zo kun je de ‘boosdoener’ achterhalen.

Splitter
Een splitter dempt het signaal en kan relatief snel verouderen. Plaats de splitter terug en controleer of de storing ook terugkomt. Zo ja, dan is je splitter waarschijnlijk defect.

Versterker
Hoewel een versterker het signaal versterkt, kan een defecte versterker het omgekeerde effect hebben. Plaats de versterker terug en controleer of de storing terugkomt. Zo ja, dan is de versterker waarschijnlijk defect.

Probleem opgelost?

  • Ja
    De splitter of versterker veroorzaakte de storing. Vervang deze om het probleem op te lossen.
  • Nee
    Ga door naar stap 6.

stap 6. controleer de kabels en de stekkers

Kabels
Vaak zijn oudere kabels niet (goed) afgeschermd tegen bijvoorbeeld 4G-signalen. Als dat soort signalen de kabel bereiken, kan dit het beeld verstoren. Sluit een andere (nieuwere) kabel aan om dit te controleren.

Stekkers

Oudere kabels hebben vaak plastic kapjes als stekkers. Dit is een ouderwetse manier van aansluiten en kan tot storingen leiden. Zie je inderdaad een plastic kapje op de stekker? Vervang die dan door een nieuwe stekker, bij voorkeur een stekker met het Kabelkeur Keurmerk. 

Probleem opgelost?

  • Ja
    De kabel of stekker was het probleem. Vervang deze om het probleem op te lossen.
  • Nee
    Ga door naar stap 7.

stap 7. staan er draadloze apparaten in de buurt van de tv?

Draadloze apparaten die in de buurt van de tv staan, kunnen het tv-signaal beïnvloeden. Bekende ‘stoorfactoren’ zijn onder andere:

  • Chromecast
  • Babyfoon
  • Draadloze telefoon
  • Router
  • Andere Wifi-apparatuur

Als je andere apparatuur in de buurt van de tv hebt staan, haal daar dan de stroom vanaf en check of dit het probleem verhelpt.

Probleem opgelost?

  • Ja
    Mogelijk zijn je kabels niet goed afgeschermd tegen signalen van buitenaf. Controleer de kwaliteit van de coaxkabels, -stekkers en -wandcontactdozen. Zet apparatuur die je eerder hebt uitgezet, weer aan en controleer of het probleem wegblijft. Indien mogelijk, kun je ook proberen om de ‘storende’ apparatuur wat verder van de tv te plaatsen.
  • Nee
    Oké, dan is het tijd om contact op te nemen met de Caiway Klantenservice. We helpen je graag verder!

Veelgestelde vragen

  • Hoe kan externe apparatuur invloed hebben op mijn signaal?
    Steeds meer apparaten gebruiken een draadloos signaal. Denk aan routers en mobiele telefoons, maar ook aan draadloze thermostaten, spelcomputers, tablets, WiFi audio-oplossingen, et cetera. Er zijn dus steeds meer draadloze signalen in de lucht. Als kabels en/of stekkers niet voldoende afgeschermd zijn, kunnen die signalen het beeld op televisie verstoren.
  • Waarom moet ik mijn tv rechtstreeks aanlsuiten?

    Splitters, versterkers, wandcontactdozen en coaxkabels veroorzaken vaak storing in huis. Als je de televisie rechtstreeks aansluit, kun je achterhalen of dat voor jou geldt. Zo niet, dan is de kans groot dat de storing ‘buitenshuis’ optreedt. In dat geval kan onze monteur je verder helpen.

Regel het gemakkelijk online

We hangen niet op tot het probleem opgelost is. Via de veelgestelde vragen op de klantenservicepagina vind je antwoord op je vragen. Lukt dat je niet of wil je liever iemand persoonlijk spreken? Onze medewerkers staan voor je klaar. Via WhatsApp, chat, of social media.

Online beschikbaar van maandag t/m zondag van 09:00 - 21:00. Of neem telefonisch contact met ons op via het nummer 088 2249 111 (tarief 088-nummer).