Helemaal geen geluid - glasvezel

Ja, we kijken naar televisie, maar zonder geluid is het toch een saaie boel. Vervelend dus dat je issues met het geluid ervaart. Met onderstaand stappenplan kun je achterhalen waarom dit probleem optreedt én wat je eraan kunt doen. Klaar? Daar gaan we!

stap 1. controleer of het geluid op andere zenders wel werkt

Schakel naar drie of meer televisiezenders. Hoor je op andere zenders wel geluid?

  • Nee.
    Ga door naar stap 2.
  • Het probleem speelt op een enkele zender
    Zet de ontvanger op een ander geluidsspoor. Hoe je dat doet, lees je in de handleiding van de ontvanger: TV-ontvangers. Als dit het probleem niet oplost, kun je het beste contact opnemen met de klantenservice van Caiway.

stap 2. check het volumeniveau en de mute-stand


Controleer of de onderstaande instellingen goed staan: 

  • Het volume van de tv-ontvanger
    Controleer of het volume van de tv-ontvanger niet op 0% staat. Zet het volume op 50% om het geluid te testen. 
  • Het volume van de televisie zelf
    Controleer of het volume van de televisie zelf niet op 0% staat. Zet het volume op 50% om dit te testen.
  • De mute-functie van de tv-ontvanger
    Controleer of de mute-functie van de tv-ontvanger niet uit staat. De mute-knop herken je aan het icoontje van een luidsprekertje met een streep erdoorheen.
  • De mute-functie van de televisie zelf.
    Controleer of de mute-functie op de televisie niet uit staat. De mute-knop herken je aan het icoontje van het luidsprekertje met een streep erdoorheen.

stap 3. externe apparatuur

  • Als je externe apparatuur gebruikt (audiosets, versterkers en dergelijke) om geluid af te spelen, is het slim om die apparatuur even te verwijderen. Als het dan wel werkt, zat het probleem in de extra apparatuur. Of in de kabels die de apparatuur met de televisie/ontvanger verbinden.

stap 4. kabels vervangen


Mogelijk heeft de HDMI- of SCART-kabel die van de ontvanger naar de televisie loopt problemen. Vervang de HDMI- of SCART-kabel. Lost dit het probleem op?

  • Ja
    We zijn blij dat we je hebben kunnen helpen!
  • Nee
    Ga door naar Stap 5.

stap 5. fabrieksinstellingen herstellen

  • Nog steeds geen geluid? Zet de ontvanger of het televisietoestel dan terug naar de fabrieksinstellingen. Op fabrieksinstellingen herstellen lees je hoe je dat op de ontvanger doet. Voor het herstellen van de fabrieksinstellingen op je televisie, kun je de handleiding raadplegen. Soms staan die ook online, bijvoorbeeld op de website van de fabrikant.

Regel het gemakkelijk online

We hangen niet op tot het probleem opgelost is. Via de veelgestelde vragen op de klantenservicepagina vind je antwoord op je vragen. Lukt dat je niet of wil je liever iemand persoonlijk spreken? Onze medewerkers staan voor je klaar. Via WhatsApp, chat, of social media.

Online beschikbaar van maandag t/m zondag van 09:00 - 21:00. Bekijk hier alle contactmogelijkheden.