Wifi Internet

Caiway-monteur Robert: “Het voelt goed om klanten vooruit te helpen”

maandag 15 april 2024

Onze monteurs lossen bij jullie thuis complexe internetproblemen op. Het persoonlijke contact met klanten en de waardering die zij uiten, geeft het werk glans. In dit interview vertelt onze Haagse monteur Robert hoe zijn werk eruitziet en wat hij meemaakt. “Een klant was eens zo blij met hoe ik hem had geholpen, dat ik een halve koelkast aan eten meekreeg.” 

Robert Kuiper werkt al tweeëntwintig jaar als storingsmonteur bij Caiway. “We begonnen met 35 man, het bedrijf is ondertussen flink gegroeid. Glasvezel is al een tijdje populair.” Robert en zijn collega’s doen hun werk bij klanten thuis. Het persoonlijk contact met klanten en de technische uitdagingen waar hij voor staat, maken het werk zo leuk, vertelt hij. “Ik zie de opluchting bij mensen in het gezicht als ik een probleem heb opgelost.” 

Wanneer kom jij in actie? 

“Een storingsmonteur wordt op pad gestuurd als er iets mis is. Klanten zijn daarom niet altijd in het beste humeur, wat ik me goed kan voorstellen. Internet is een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Het is heel vervelend als dat uitvalt. Vooral als je ook voor je werk online moet zijn.

Wat ik merk is dat klanten op zulke momenten behoefte hebben aan iemand die aandacht voor ze heeft en goed naar ze luistert. Dat doe ik. Ik neem hun probleem serieus en verplaats me in hun situatie: welke oplossing zou ik willen als ik zelf dit probleem in mijn eigen huis ervaar?”

Welke problemen kom je vaak tegen?

“Mensen hebben vaak vragen over de snelheid van hun internet (maar eigenlijk gaat het dan om de snelheid van hun apparatuur) en over het bereik en de stabiliteit van hun wifi. Wat niet iedereen weet, is dat de bouw van je woning en de plaatsing en bekabeling van je apparatuur van grote invloed op hoe goed je draadloos internet werkt. Meestal zijn problemen eenvoudig op te lossen, soms wat lastiger. Meestal lukt het me om het probleem op te lossen, anders zorg ik voor de nodige vervolg stappen.

Het komt voor dat de verwachtingen van een klant niet realistisch zijn. In dat geval leg ik uit waarom dat zo is, maar ga ik óók op zoek naar manieren om zo dicht mogelijk in de buurt te komen bij wat die klant voor ogen had.”

Welke problemen kunnen klanten zelf oplossen? 

“Traag of instabiel draadloos internet kun je meestal zelf oplossen. Als je bijvoorbeeld meerdere verdiepingen hebt, is het altijd een goed idee om met wifi-versterkers te werken en die met kabels met elkaar te verbinden (die je gerust mooi kan wegwerken). Dan heb je optimaal bereik.

Veel klanten willen ook graag hun IPTV-ontvanger draadloos aansluiten op het netwerk. Dat kan ik me voorstellen, en in een klein, gelijkvloers appartement is dat mogelijk. Maar in andere woonsituaties kan dit verschillende problemen veroorzaken. Bekabelde verbindingen werken altijd het beste.”

Krijg je waardering voor je werk?

“Heel veel! Ik zie bij klanten de opluchting wanneer we hun probleem hebben opgelost. Ze zijn vaak blij verrast over hoe snel dat ging en bedanken me. Dat geeft mij ook een goed gevoel, dat ik mensen echt vooruit heb geholpen. Ik moet denken aan een klant die eens zó blij was met mijn oplossing, dat ik een halve koelkast aan eten meekreeg. Erg attent — en grappig!”

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief