In Home Roald
Een slimme deurbel, wifi-speakers, smart lampen; bij jou thuis kunnen allerlei apparaten het internet verstoren. Soms is het lastig de oorzaak te vinden. In dat geval komt Caiway’s In-Home-team in actie, onder aanvoering van Roald. Lees in dit artikel wat hij doet en waar je zelf op kan letten om thuisnetwerkproblemen te voorkomen.
Caiway’s In-Home-team, de naam zegt het al, lost internetproblemen op die bij mensen thuis zijn ontstaan. Dat kan vele oorzaken hebben. Soms kan het bijvoorbeeld te maken hebben met de indeling en bouw van je huis. Vaker is het een met internet verbonden apparaat, zoals wifi-speakers, een robotstofzuiger of een zonnepanelenomvormer, die thuis voor een verstoring zorgt.
Het In-Home-team komt niet zomaar in actie, legt teamleider Roald van Pelt uit. “Eerst probeert de klantenservice te helpen of komt er een monteur langs. Onze monteurs zijn ontzettend kundig, ze kunnen bijna alles oplossen. Maar het is voor hen onmogelijk om van elk uitzonderlijk geval de hoed en de rand te weten. Wij worden juist uitsluitend ingezet in uitzonderlijke en complexe gevallen. En tot nu toe kunnen we het probleem altijd oplossen. Het is ook wat dit werk zo leuk en leerzaam maakt: telkens weer die puzzel die je op moet lossen.”
Specialistische kennis
“In ons team komt namelijk alle specialistische kennis samen. We weten veel van de modems die mensen thuis hebben, en we hebben korte lijnen met leveranciers die we om raad kunnen vragen.” Lees hier 5 tips voor een snellere wifi in huis.
Roalds team doet niet aan ‘workarounds’: houtje-touwtje-oplossingen die alleen bij die ene klant werken. “We willen bij de wortel van het probleem komen, zodat we problemen bij anderen vóór kunnen zijn, of daar in elk geval een oplossing voor klaar hebben liggen. Daarom schrijven we werkinstructies voor klantenservice en monteurs, zodat zij klanten met vergelijkbare problemen in de toekomst goed en snel kunnen helpen.”
Roalds lab
Roald brengt veel tijd door in zijn lab. Daar staan niet alleen “een paar honderd modems”, maar ook allerlei apparaten die mensen thuis hebben, zoals Sonos-speakers, PlayStations, IP-camera’s en slimme lampen. “Zodra we horen dat een apparaat bij iemand voor netwerkproblemen heeft gezorgd, koop ik het gelijk. In het lab kan ik problemen reproduceren en oplossingen uitproberen.”
Probleemveroorzakers en wat je zelf kan doen
In Roald’s ervaring zorgen Sonos-speakers vaak voor netwerkproblemen. Het zit ‘m dan in de interactie met het modem. “Samen met onze modemleverancier hebben we een softwareoplossing bedacht waardoor het probleem nu steeds minder voorkomt."
Ook goedkope smart lampen van Chinese makelij zenden soms een signaal uit dat het draadloos netwerk verstoort. “Deze producten zijn gewoon te koop in de winkel, dus het is onze klanten niet aan te rekenen. Het enige dat klanten kunnen doen om netwerkproblemen te voorkomen, is voor aanschaf even googelen of mensen ervaringen hebben met verstoringen die het product veroorzaakt. Vaak worden op forums ook oplossingen daarvoor geboden.”