Wat Caiway doet om het internet ‘aan’ te houden bij stroomuitval
Door een zwaar belast energienetwerk komen stroomstoringen steeds vaker voor. Daar hebben we als internetprovider geen controle over. We doen er wél alles aan om zelfs bij stroomuitval, jouw internet ‘aan’ te houden. Met onze eigen noodstroomvoorziening bijvoorbeeld. In dit artikel lees je hoe dat precies zit.
Caiway’s Projectmanager André van de Kasteele gaat over Caiway’s noodstroomvoorziening. Die is nodig, zo legt hij uit, omdat het Nederlandse energienetwerk zwaar is belast, doordat we steeds meer zonnepaneelparken en laadpalen voor elektrische auto’s hebben. Dat leidt steeds vaker tot stroomstoringen. In principe kan ons internet jou niet bereiken zonder stroom. Maar daar hebben we iets op bedacht.
Eerst de basis: hoe kan het dat een stroomstoring (buiten jouw huis of soms zelfs wijk) van invloed is op jouw internetverbinding?
Glasvezelverdeelpunten hebben stroom nodig
André: “Ons internet bereikt jou via glasvezelverdeelpunten. Dat zijn verdeelpunten die het fijnmazige glasvezelnetwerk in de wijken, verbindt met ons grote, landelijke netwerk. Je kan het ‘hubs’ noemen.
Er zijn twee dingen die je moet weten. Eén: net zoals vlieg-hub Schiphol misschien een beetje uit de buurt is voor je, kunnen onze glasvezelverdeelpunten ook wat verder weg staan, in een andere wijk dan de jouwe. En twee: glasvezelverdeelpunten hebben stroom nodig om het internet jouw kant op te sturen.
Als er een stroomstoring is in jouw wijk, kan ons internet jou niet bereiken en zit je dus zonder actieve internetverbinding thuis. Maar: heb jij nog wel stroom in huis, maar is er een storing in de wijk waar ‘jouw’ verdeelpunt staat? Ook dan kan ons internet jou niet bereiken. Dus zelfs als je overige apparaten in huis nog werken, kan het zijn dat je internet het niet doet als het verdeelpunt in een andere wijk zonder stroom zit.”
De internetprovider en de energiemaatschappij
“Als internetprovider kunnen we stroomstoringen niet voorkomen of oplossen. Daar zijn de energieleverancier en netbeheerder verantwoordelijk voor. De netbeheerder gaat bijvoorbeeld over het onderhoud, de belasting en uitbreiding van het energienet, wat allemaal verband kan houden met stroomstoringen.
Wij zijn ervoor verantwoordelijk dat ons internet jou bereikt (om precies te zijn: tot in je meterkast). Daar gaan we ver in. Want hoewel we niets kunnen doen aan die stroomstoringen, kijken we hoe we onze klanten wel zo veel mogelijk online kunnen houden. Daarom investeren we flink in een noodstroomvoorziening voor onze glasvezelverdeelpunten.”
Na de hoogste nood: het noodaggregaat
“Onze batterij houdt het minimaal twee uur uit. Bij een stroomstoring moet de netbeheerder die oplossen. Meestal lukt dat binnen die twee uur, maar daar willen we niet op gokken. Daarom rijdt een van mijn collega’s bij een melding alvast met een noodaggregaat richting het glasvezelverdeelpunt waar de stroomstoring is. Als de storing niet is opgelost voordat onze batterij leeg is, kunnen we met de energie van het noodaggregaat alsnog het internet doorgeven aan huishoudens in de buurt.”
Internet is onmisbaar
Nu je weet hoe ons internet jou bereikt, en wie, welke verantwoordelijkheid heeft, begrijp je hoe een stroomstoring in een andere wijk toch van invloed kan zijn op jouw internetverbinding. En dat we er bij Caiway alles aan doen om zelfs dan jouw internet ‘aan’ te houden.
André: “Elke dag is er wel ergens in Nederland een stroomstoring. En ons glasvezelnetwerk is zo groot, dat er dan altijd een risico is dat dat een verdeelpunt van ons raakt. Maar we weten dat internet onmisbaar is voor onze klanten. Ze gebruiken het om films en series te streamen, om in contact te blijven met familie en vrienden, om thuis te werken, om te gamen… En ook onze zakelijke klanten, waaronder ziekenhuizen, vertrouwen erop dat ons internet altijd werkt. Daarom investeren we zoveel in die noodstroomvoorzieningen.”
Stroomstoring thuis
Ervaar je een stroomstoring bij je thuis? Dan kan je helaas echt even niet online, ondanks al onze inspanningen. Mogelijk bereikt ons internet je huis wel, maar zonder een werkende modem heb je daar niets aan. Het modem is namelijk nodig om het internetsignaal te ‘vertalen’, wat zorgt voor een werkende internetverbinding. Daar heeft je modem stroom voor nodig. Neem dan contact op met je energieleverancier.