Digitale televisie signaal optimaliseren

Veel problemen met digitale televisie worden veroorzaakt door gebreken in uw binnenhuisinstallatie. De binnenhuisinstallatie bestaat meestal uit een coaxkabel en een splitter. U controleert of uw binnenhuisinstallatie in orde is door de onderstaande handelingen uit te voeren.


Stap 1. Zoek uw hoofdaansluiting op. 

Lokaliseer allereerst uw hoofdaansluiting. Wanneer uw woning is gebouwd vóór 1985 bevindt de hoofdaansluiting zich vermoedelijk in de woonkamer en heeft deze twee aansluitingen. De aansluiting met het label TV dient u te gebruiken. Indien uw woning is gebouwd ná 1985 bevindt de hoofdaansluiting zich waarschijnlijk in de meterkast. Deze heeft 1 aansluiting.

 

Stap 2. Controleer de binnenhuisbekabeling.

Indien u een splitter of versterker heeft aangesloten op uw hoofdaansluiting, vragen wij u deze te verwijderen voor het testen, en de coaxkabel rechtstreeks aan te sluiten op de hoofdaansluiting. Wij adviseren het gebruik van coaxkabels die het keurmerk KabelKeur bezitten. Deze zijn onder andere verkrijgbaar in de Caiway-shop.

 

Als u verschil in kwaliteit ervaart, adviseren wij u de huisinstallatie aan te (laten) passen. Merkt u geen verschil? Dan adviseren wij u contact op te nemen met de klantenservice van Caiway. Vermeld aan de medewerker welke stappen u reeds heeft ondernomen, zodat u zo goed mogelijk geholpen kunt worden.

Meestvoorkomende oorzaken
Ter aanvulling van het bovenstaande stappenplan geven wij u graag nog een toelichting van de meest voorkomende oorzaken bij problemen met digitale televisie. Deze oorzaken zijn de volgende:

  1. Het materiaal dat gebruikt is voor de huisinstallatie schiet kwalitatief tekort.
  2. Uw signaalversterker is niet (meer) in orde.
  3. U heeft drie of meer tv-toestellen in huis, maar u gebruikt geen versterker. 
  4. Uw coaxkabel wordt ergens onderweg in huis geplet of de kabel is geknikt.
  5. De kabel is van inferieure kwaliteit, wat leidt tot snelle verlies van signaalsterkte. Ook kan het zijn dat de kabel te lang is. In dat geval is het signaalniveau te laag, zeker als u geen versterker gebruikt.
  6. De stekkers zijn niet goed aangesloten of van slechte kwaliteit: de isolatie is niet gekoppeld aan de stekker of raakt ergens de kern van de kabel waar het signaal wordt doorgegeven. Kies voor stekkers van 100% metaal. Stekkers met plastic kapjes veroorzaken regelmatig storingen.


Mobiele telefoon en televisiestoringen

In Nederland zijn er steeds meer mobiele providers die mobiel internetten via 4G aanbieden. Dit is de opvolger van het 3G-netwerk via mobiele netwerkfrequenties. De vierde generatie (4G) levert sneller mobiel internet. Echter kan het 4G-netwerk van uw mobiele telefoon storing veroorzaken op uw televisieontvangst via de kabel.

De frequentie van de 4G-zendmast voor de mobiele telefoon is namelijk soms dezelfde als die van enkele televisiezenders. Wat resulteert is het vermengen van het signaal via uw kabel en het 4G-signaal met elkaar. Dit kan resulteren in storingen.

Gebruik bij voorkeur metalen stekkers
Om dergelijke storingen te voorkomen raden wij u aan metalen stekkers te gebruiken. Open stekkers of stekkers afgedekt met plastic beschermen de signaaldraad niet voor storende signalen van buiten. Metalen stekkers, gekoppeld aan de aarde van de coaxkabel, vormen rondom de signaaldraad een gesloten metalen omhulsel in de vorm van aarde of massa. Daardoor schermen zij de signaaldraad af voor invloeden van buitenaf, zoals bijvoorbeeld de bovengenoemde storing.