Phishing & Spam

Phishing en spam worden nog wel eens door elkaar gehaald. Dat is niet helemaal terecht, want er zijn weliswaar overeenkomsten, maar ook grote verschillen. Zo zijn de meeste spam e-mails ongewenste reclame. Vervelend, maar in principe niet schadelijk. Phishing-mailtjes kunnen wel (flinke) schade veroorzaken. Hieronder lichten we toe hoe en wat. Plus wat je eraan kunt doen.

Phishing

Phishing is het online vissen naar gebruikersgegevens. Internetcriminelen proberen op vervalste websites (bijvoorbeeld een site die eruit ziet als de website van een gerenommeerd bedrijf) of via valse e-mailtjes gegevens te pakken te krijgen. Zo’n phishing e-mail lijkt afkomstig van een bedrijf (voorbeeld: een bank), maar is het niet. In een phishing e-mail wordt vaak gevraagd om meteen actie te ondernemen, bijvoorbeeld door in te loggen op een website. Doe dat niet, want zo maken derden je gegevens buit. Onthoud: banken vragen nooit per e-mail om persoonlijke gegevens.

Spam

Spam staat voor Stupid Pointless Annoying Message. Dat is dan ook precies wat deze berichtjes zijn; reclame voor producten waar je totaal niet op zit te wachten. Stomme, zinloze en vervelende berichtjes dus. Meestal gaat het om ongevraagde aanbiedingen, vaak van bedrijven en websites waar je nog nooit van hebt gehoord. Spam kan echter ook andere vormen aannemen, bijvoorbeeld nieuwsbrieven waar jij je niet voor hebt aangemeld. Spam e-mails zijn altijd vervelend, maar zelden echt gevaarlijk.

Spam-filter

Om spam tegen te gaan, heeft Caiway een virus- en spam-filter. Dit filter kun je instellen via je persoonlijke Mijn Caiway-pagina onder het tabblad ''My Internet''.

Onterechte spam-melding

Een zogenaamde false-positive melding is een e-mailbericht dat onterecht wordt gezien als spam. Als je e-mailberichten ontvangt die volgens jou onterecht als spam worden aangemerkt, kun je de headers van dat bericht doorsturen naar internetveiligheid@caiway.nl. We checken dan of het fout is gegaan. Bedankt!.

Maillimiet

De uitgaande mailserver van Caiway heeft een limiet van 500 mailtjes per half uur. Als je meer dan 500 e-mails binnen dat halve uur verstuurt, wordt de uitgaande mailserver tijdelijk (voor 5 uur) geblokkeerd. Je kunt dan dus geen mail verzenden via de mailserver van Caiway. Inkomende e-mail ontvang je wel. We blokkeren de uitgaande mailserver uiteraard niet ‘zomaar’: we doen dit om te voorkomen dat onze klanten (per ongeluk) spam verzenden.

Regel het gemakkelijk online

We hangen niet op tot het probleem opgelost is. Via de veelgestelde vragen op de klantenservicepagina vind je antwoord op je vragen. Lukt dat je niet of wil je liever iemand persoonlijk spreken? Onze medewerkers staan voor je klaar. Via WhatsApp, chat, of social media.

Online beschikbaar van maandag t/m zondag van 09:00 - 21:00. Of neem telefonisch contact met ons op via het nummer 088 2249 111 (tarief 088-nummer).