Wifi-verbinding optimaliseren

Hoe je de Wifi-verbinding sneller en/of stabieler maakt, is een vraag waar veel mensen soms mee worstelen.
Logisch ook, want een snelle Wifi-verbinding is ideaal nu we massaal naar de smartphone en tablet grijpen. Hoewel er geen ‘pasklare’ oplossingen bestaan, kom je met onderstaande tips & trucs waarschijnlijk een heel eind.
Heb je alle stappen keurig doorlopen, maar werkt ‘de boel’ niet of niet helemaal zoals je verwacht? Met de stappenplannen Geen internetverbinding, Trage internetverbinding of Verbrekende internetverbinding.

Wifi-router plaatsen

1. Laat de Wifi-router ‘vrij’ staan. Plaats bijvoorbeeld geen draadloze telefoon, babyfoon, magnetron of televisie dicht bij de Wifi-router. Dergelijke apparaten kunnen invloed hebben op je Wifi-verbinding.
2. Richt de antenne(s) van de Wifi-router op een centrale plek in de woning. Bij de Sitecom WLR-4004 zit die antenne achter de lampjes. De Asus RT-AC68u heeft drie losse antennes bovenop de router. Richt die zoals in de installatiehandleiding is beschreven.
3. Voor de Sitecom geldt: voor de beste ventilatie, dien je de router ‘staand’ te plaatsen. Dat kan met de meegeleverde beugel, net als op het plaatje hiernaast.
Knip met een schaar de verzegeling van poort 1 van de glasaansluiting door.

Meer over wifi-router plaatsen

Stoorfactoren uitsluiten


Wifi-verbindingen kunnen last hebben van ‘storende’ apparatuur. Soms treedt zo’n probleem direct op, bijvoorbeeld omdat de buren al een apparaat hebben waar je signaal gevoelig voor is. Soms ontstaat er pas na langere tijd hinder, bijvoorbeeld omdat een nieuw apparaat jouw Wifi-signaal in de weg zit. Bekende ‘verstoorders’ zijn:

  • Magnetron
  • Televisie / monitor
  • Alarmsysteem
  • Weerstation
  • Ander draadloos netwerk (bijvoorbeeld bij de buren)
  • Elektronische dimmers
  • Kerstboomverlichting
  • Aquarium
  • DECT-telefoon set
  • Babyfoon
  • Draadloze lichtschakelaar / deurbel
  • Camerasysteem
Meer over stoorfactoren uitsluiten

Verouderde apparatuur uitsluiten

Je Wifi-snelheid wordt onder andere bepaald door de snelheid van de apparaten die Wifi-verbinding hebben. Elk apparaat kan een maximale internetsnelheid aan. Wat die snelheid is, zie je aan het symbool op de verpakking en/of lees je in de handleiding. Hoe hoger de ondersteunde Wifi-standaard, hoe hoger de Wifi-snelheid. Van laag naar hoog zijn de Wifi-standaarden: A, B, G, N en AC. Ook andere factoren, zoals het aantal antennes op de router, hebben invloed op de Wifi-snelheid en -stabiliteit. Als je ‘tragere’ apparaten van je Wifi wilt weren, kan dat snelheidswinst opleveren. Zo doe je het:

Verouderde apparatuur uitsluiten - Sitecom X4 
Verouderde apparatuur uitsluiten - Asus RT-AC68u
Verouderde apparatuur uitsluiten - TP-Link AC1200

Wifi-band wijzigen

De 2,4GHz Wifi-band is drukbezet, waardoor er ‘file’ op je Wifi-netwerk kan ontstaan. Maar de 5GHz Wifi-band is (nog) een stuk rustiger. Als je Wifi-drukte wilt vermijden, kun je eventueel overstappen naar 5GHz. Met de Sitecom X4 is het helaas niet mogelijk om de Wifi-band te wijzigen. Met de Asus RT-AC68u en de TP-link kan dit wel. We raden aan om bij apparaten die je op dezelfde verdieping als de Wifi-router gebruikt, voor 5GHz te gaan. Maar let op: niet alle apparaten kunnen 5GHz aan. De meeste nieuwe apparaten overigens wel. Heb je geen Sitecom-, TP-link of Asus-router? Raadpleeg dan de handleiding van je router en check daar of 5GHz een optie is.

een extra router als access point

Als je alle bovenstaande tips en trucs hebt geprobeerd, maar je Wifi nog niet (helemaal) werkt zoals je hoopte, kun je overwegen een extra router aan te schaffen en die als access point in te stellen. Door die nieuwe router met een kabel op de huidige router aan te sluiten, vergroot je het Wifi-bereik.
 

Veelgestelde vragen

  • Heeft verouderde apparatuur echt zoveel invloed op mijn Wifi-snelheid?
    Soms wel. Als de router die apparaten van een signaal voorziet, gaat de snelheid op andere (snellere) apparaten omlaag.
  • Hoe weet ik of mijn router op de goede plek staat?
    Volg eerst de tips op deze pagina. Loop daarna rond en controleer of je op alle plekken waar je vaak internet goed bereik hebt. Zo ja, dan staat de router op een prima plek. Als de verbinding niet top is, kun je proberen of een andere plek beter werkt. Ook kan het zijn dat je een extra access point nodig hebt om de hele woning van een goed signaal te voorzien.
  • Ik heb soms storing, maar soms ook niet. Hoe kan dit?
    Als het apparaat dat de storing veroorzaakt (bijvoorbeeld) alleen in de avonduren aanstaat, kan het zijn dat de storing ook alleen ’s avonds optreedt. Je kunt proberen te achterhalen welk apparaat ‘stoort’ door apparaten een voor een uit te zetten.
  • Kan ik mijn Wifi-router in de meterkast neerzetten?
    Ja, dat kan. Het voordeel is natuurlijk dat de router dan lekker uit het zicht staat. Toch raden we het af, want vaak komt het de internetsnelheid en -kwaliteit niet ten goede. Bijvoorbeeld omdat het signaal wordt gehinderd door muren en andere obstakels. Het is dus beter om de router op een open plek neer te zetten, bijvoorbeeld in de woonkamer.
  • Kunnen jullie mij helpen bij het installeren van een extra access point?
    Ja, onze monteurs kunnen dit extra access point voor je aansluiten. Daar zijn wel kosten aan verbonden. Kijk voor de voorwaarden op installatieservice.
  • Welke router moet ik kopen?
    Goede vraag, maar helaas lastig te beantwoorden. Er zijn enorm veel routers op de markt en er komen bijna dagelijks nieuwe modellen bij. Op websites als Tweakers vind je vaak goed onderbouwde reviews van de verschillende modellen. Onze tip is om zelf op onderzoek uit te gaan en niet ‘blind’ een mooi blinkend modelletje aan te schaffen. Laat je dus goed voorlichten, bijvoorbeeld in een elektronica- of computerwinkel.

Regel het gemakkelijk online

We hangen niet op tot het probleem opgelost is. Via de veelgestelde vragen op de klantenservicepagina vind je antwoord op je vragen. Lukt dat je niet of wil je liever iemand persoonlijk spreken? Onze medewerkers staan voor je klaar. Via WhatsApp, chat, of social media.

Online beschikbaar van maandag t/m zondag van 09:00 - 21:00. Of neem telefonisch contact met ons op via het nummer 088 2249 111 (tarief 088-nummer).